(Foto: AFP)

Duta Besar Qatar ke Indonesia Ahmed bin Jassim Al-Hamar mempersoalkan dasar negara Timur Tengah berkaitan sekatan dan boikot terhadap negaranya.

Menurutnya, dasar tersebut tidak adil. Oleh sebab itu, ia meminta agar masalah sekatan terhadap Qatar boleh dikendalikan oleh komuniti antarabangsa.

“Saya ingin mengingatkan anda semua, sekatan tidak adil terhadap Qatar oleh sejumlah negara tetangga kami dan kami meminta komuniti antarabangsa untuk ikut bertanggungjawab untuk menamatkan situasi ini,” kata Ahmed dalam acara Mandela International Day di Menara Thamrin, Selasa (18/7/2017).

Dia menjelaskan ada beberapa faktor kenapa dasar negara Timur Tengah dianggap tidak adil oleh Qatar.

“(Dasar tersebut) sangat bertentangan dengan prinsip asas undang-undang antarabangsa iaitu menghormati kedaulatan suatu negara, prinsip tidak campur tangan masalah dalam negara lain dan berjiran dengan baik,” katanya.

Setiap masalah yang ada, ditegaskan duta Qatar semestinya diselesaikan dengan rundingan dan dialog serta diplomasi. Bukan melakukan sekatan.

“Saya tekankan dalam kesempatan ini, kami tidak akan pernah luput dari usaha untuk mencapai dan memelihara perdamaian dunia,” kata dia.

“Usaha tersebut pastinya harus dilakukan melalui dialog, hidup berdampingan secara damai dan menghormati hak asasi manusia,” jelasnya.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here