HIDAYAH memang boleh datang pada siapa saja, pada bila-bila masa, dimana-mana saja dan melalui apa saja. Jika Allah telah menghendaki seseorang masuk Islam, maka tiada yang boleh menyekat orang tersebut. Sungguh bertuah bagi mereka yang diberi hidayah oleh Allah SWT.

Bintang Hollywood Liam Neeson, 63, mengatakan hatinya berasa ‘bergetar’ apabila berulang kali beliau mendengar azan ketika penggambaran Taken 2 di Istambul, Turki.


“Panggilan solat (Azan) yang boleh didengar lima kali sehari selama seminggu pertama itu membuat saya gila. Minggu kedua, suara azan itu masuk ke dalam batin saya. Pada minggu ketiga, rasanya saya tidak boleh hidup tanpa azan. Ini benar-benar menjadi suatu hipnosis dan sangat-sangat berpengaruh bagi saya, sangat-sangat istimewa, sangat indah, ” katanya.

Selepas kejadian itu, beliau membeli CD tentang Islam dan mendengarnya setiap kali mahu tidur.


“Ada 4,000 masjid di kota Istanbul. Beberapa masjid di situ sungguh mengagumkan dan ia benar-benar membuat saya berfikir ingin menjadi seorang Muslim,” ujar Liam.

Liam dibesarkan di Ireland Utara sebagai anak dari keluarga Katolik yang patuh dan ia diberi nama oleh pendeta tempatan.

“Saya dibesarkan sebagai seorang Katolik tapi saya selalu berfikir setiap hari dan menyoal kepada diri sendiri, secara tidak sedar, apa yang kita lakukan di planet ini? Apa maksud dari semuanya itu ?, ” katanya.

Liam Neeson masih belum menyatakan hasratnya untuk memeluk Islam, semoga hidayah itu datang kembali dan tidak disia-siakan olehnya. Aamiin.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here