Perang Vietnam atau dikenali sebagai Perang Indochina Kedua adalah peperangan yang berlaku pada tahun 1957 hingga 1975 di Vietnam. Amerika Syarikat, Korea Selatan, Thailand, Australia, New Zealand dan Filipina berpakat dengan Vietnam Selatan yang berfahaman Liberal untuk melawan kubu Vietnam Utara yang berfahaman komunis yang dibantu oleh Kesatuan Soviet dan China.

Seorang wartawan bernama Doug Niven memutuskan untuk mengumpul foto saat ketika Perang Vietnam berlaku. Bukan hanya Niven, namun ramai lagi jurugambar lain yang turut sama ikut saat ketika perang berlangsung. Namun banyak foto dokumentasi dari Perang Vietnam yang dirahsiakan oleh pihak kerajaan yang tidak mahu diketahui awam.

Oleh kerana itu, terlalu jarang didapati gambar dokumentasi suasana Perang Vietnam yang berlaku 31 tahun lalu. Di sini kami berkongsi beberapa foto dari Perang Vietnam yang agak menakutkan.

1. Pokok-pokok di sepanjang pinggir sungai terbakar akibat perang.

2. Sekumpulan manusia kelihatan menggunakan topeng. Entah apa maksudnya?

3. Suasana perang yang berlaku di kawasan paya.

4. Perangkap buluh runcing.

5. Wanita juga tidak terlepas untuk ikut perang.

6. Pasukan Utara Vietnam sedang menyerbu.

7. Tempat rawatan mangsa perang dilakukan di paya-paya.

8. Perang Vietnam membawa Vietnam Utara dan Selatan bersatu untuk menamatkan perang. Vietnam kemudian berubah jadi negara komunis.

Photo Credit: Cerpin.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here