Allah telah menetapkan rezeki setiap manusia berbeza. Kita sebagai manusia yang tidak berdaya hanya dapat berusaha mencari rezeki yang telah ditentukan oleh Tuhan. Untuk hasilnya kita perlu berserah kepada Tuhan dan terima kasih atas rezeki yang diberikan, sama ada kecil atau besar.

Tetapi pernahkah tiba-tiba rezeki anda berkurang walaupun sebelum ini kekayaan wang dan harta anda begitu banyak? Ia boleh menjadi dugaan, boleh jadi ia hanya peringatan dari Tuhan sehingga kita kembali ke jalanNya. Jika rezeki secara tiba-tiba sempit, mungkin dosa-dosa ini adalah penyebabnya.

1. Syirik

Syirik adalah ibu segala dosa. Syirik dalam Islam bermaksud menyekutukan Allah. Salah satu contoh syirik adalah melakukan ritual sembahan kepada roh nenek moyang dan memakai sebarang azimat untuk membawa nasib baik.

Bukan sahaja bukan Muslim, umat Islam kini melakukan banyak perkara syirik dan malah mencampurkannya dengan ajaran Islam. Doa dengan tekun, belajar dengan tekun, tetapi masih suka melakukan kesyirikan, maka semua amal ibadah tidak berguna. Dan jika seseorang mati dalam keadaan dirinya syirik, maka dia akan kekal berada dalam neraka.

2. Berzina

Berzina adalah perbuatan yang dikutuk oleh Allah. Dosa-Nya sangat berat sehingga balasannya sudah ditunjukkan di dunia lagi. Jika seseorang suka berzina, dia secara tidak sedar telah membazirkan banyak kekayaannya untuk melakukan dosa. Oleh itu, jangan terkejut jika lama kelamaan, berzina boleh membuat seseorang itu sengsara baik dari segi rezeki atau dalam kelangsungan hidup.

3. Durhaka kepada ibu bapa

Terdapat banyak bentuk derhaka kepada ibu bapa. Jika kita suka menyakiti perasaan ibu bapa, sama ada dari kata-kata atau perbuatan, janganlah kemudian kita menyalahkan sesiapa jika rezeki tiba-tiba sempit. Bahaya adalah ketika ibu bapa sudah terluka, kemudian mengadu kepada Allah. Kehidupan akan berasa gelap, rezeki selalu kurang walaupun telah bekerja keras. Ingat, doa ibu bapa itu antara doa yang dikabulkan oleh Allah.

4. Tidak membayar zakat

Zakat selari dengan doa, jika kita rajin berdoa tetapi enggan membayar zakat, maka doa kita tidak akan diterima oleh Allah. Sekiranya kita tidak mahu membayar zakat fitrah, zakat maal, infaq dan sebahagian daripada rezeki yang kita dapat, maka Allah akan memberi peringatan dengan menarik balik segala nikmat dan rezeki yang telah kita terima. Bakhil adalah sifat yang sangat dibenci oleh Tuhan.

5. Suka menyakitki orang lain

Berhati-hati dengan ucapan kerana mulut boleh menyakiti orang lain. Apabila orang lain terluka dengan kata-kata kita, mereka mungkin akan berdoa keburukan untuk kita. Apa yang berlaku jika semua doa mereka dijawab? Pastinya kita akan mengalami pelbagai kesulitan dalam hidup yang disebabkan oleh kata-kata kita sendiri. Oleh itu, berhati-hati dalam mengeluarkan kata-kata dan jangan suka menyakiti perasaan orang lain.

6. Tidak berdoa

Apabila kita memperoleh rezeki yang sedikit, kita akan berdoa kepada Allah untuk menambahkan lagi rezeki. Dan apabila Allah menambahkan lagi rezeki kita, aneh sekali kita tidak berdoa lagi. Allah sangat menyayangi hamba-hamba-Nya yang suka berdoa, jadi apabila kita berhenti berdoa, Allah akan mengurangkan rezeki yang kita dapat sehingga kita berdoa lagi. Berdoalah, kerana ia tidak akan menjejaskan sedikitpun wang dan harta.

Beribadatlah untuk mendapatkan keberkatan Allah. Jangan beribadat hanya untuk wang semata-mata yang bernilai sedikit di hadapan Allah. Sekiranya kita meletakkan Allah sebagai keutamaan dalam urusan hidup, maka kita akan memperoleh dunia dan akhirat.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here