Nabi Yusuf adalah nabi yang digambarkan sebagai lelaki yang paling kacak. Menurut hadis, separuh ketampanan manusia diberikan kepada Nabi Yusuf dan separuh lagi diberikan kepada semua manusia.

Tidak dapat dibayangkan seperti apa ketampanan Nabi Yusuf ini. Dalam beberapa riwayat, ketampanan Nabi Yusuf yang baik digambarkan dapat membuat wanita melupakan rasa sakit. Ketampanan Nabi Yusuf jugalah yang menyebabkan baginda dipenjarakan oleh kerajaan Mesir pada masa itu.

Walaupun kita tidak tahu sehingga mana ketampanan Nabi Yusuf, berikut ini beberapa fakta yang Laicikang.com kumpul yang menggambarkan betapa indahnya rupa Nabi Yusuf.

1. Semua wanita boleh jatuh cinta dengan segera melihat Nabi Yusuf

Nabi Yusuf yang dianugerah dengan wajah tampan oleh Allah boleh membuatkan para wanita jatuh cinta dengan segera melihatnya. Termasuk wanita cantik di dunia itu, iaitu Zulaikha.

Zulaikha digambarkan sebagai seorang wanita yang cantik, kaya, dan berwibawa pada zaman Nabi Yusuf. Semua lelaki teringin untuk berkahwin dengan Zulaikha, tetapi dia hanya jatuh cinta kepada Nabi Yusuf, sehingga mahu menggoda baginda.

Kerana iman Nabi Yusuf yang kuat, baginda mampu menolak tawaran Zulaikha. Bagi Nabi Yusuf, ketampanan yang dimilikinya adalah cubaan bagi dirinya.

2. Ketampanan Nabi Yusuf yang baik membuat wanita itu melupakan rasa sakit

Kisah kegilaan Zulaikha tentang dengan Nabi Yusuf telah tersebar di seluruh Mesir dan bahkan menjadi bahan ejekan. Kecewa dengan ini, Zulaikha kemudian menjemput wanita-wanita itu dalam satu majlis di kediamannya supaya mereka dapat melihat sendiri bagaimana tampan Nabi Yusuf.

Wanita-wanita itu kemudian duduk di meja yang ada buah-buahan dan pisau untuk memotongnya. Mereka kemudian memotong buah dengan pisau sambil berbual dengan orang lain.

Kemudian Zulaikha memberitahu Nabi Yusuf untuk menampakkan diri baginda di mana wanita tersebut berkumpul. Sebaik sahaja Nabi Yusuf menampakkan mukanya, para wanita tersebut tidak bersuara dan memandang Nabi Yusuf tanpa berkedip. Begitu kagum dengan keelokan rupa Nabi Yusuf yang baik, sehingga mereka tidak menyedari mereka sedang mencederakan tangan mereka sendiri.

Cerita ini juga diceritakan dalam surah dalam Al-Quran, surah Yusuf ayat 31:

“Maka apabila ia (Zulaikha) mendengar cacian mereka, dia pun menjemput mereka dan menyediakan satu jamuan untuk mereka, serta memberi kepada – tiap seorang di antara mereka sebilah pisau. Dan pada ketika itu berkatalah ia (kepada Yusuf): “Keluarlah di hadapan mereka”. Maka ketika mereka melihatnya, mereka tercengang melihat kecantikan parasnya, dan mereka dengan tidak sedar melukakan tangan mereka sambil berkata: “Jauhnya Allah dari kekurangan! Ini bukanlah seorang manusia, ini tidak lain melainkan malaikat yang mulia!’ (Surah Yusuf: 31).

Itulah gambaran ketampanan Nabi Yusuf yang diberikan separuh ketampanan oleh Allah. Setampan apapun lelaki yang yang ada di dunia hari ini, tidak akan dapat menandingini dengan ketampanan Nabi Yusuf, ibarat seperti langit dan bumi. Subhanallah!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here