Modus operandi perompak semakin hari semakin menjadi-jadi. Oleh itu, kita mesti sentiasa berwaspada dan tidak mudah mempercayai seseorang yang tidak kita kenali.

Sekarang lebih banyak modus rompakan yang muncul yang semakin lebih sukar untuk dikesan. Modusnya adalah dengan meletakkan sejumlah duit syiling di belakang kereta untuk menipu mangsa. Bagaimana ia berfungsi?

Mangsa pertama sekali akan tertanya-tanya apabila merasai ada duit syiling yang jatuh di belakang kereta ketika memandu. Kemudian mangsa akan menghentikan kereta itu untuk memeriksa duit syiling.

Selepas mangsa membuka pintu keretanya, perompak akan merompak semua barang berharga di dalam kereta.

Dipetik dari Wajib Baca, modus rompakan menggunakan syiling ini dialami oleh seorang penduduk Bandar Cebu, Filipina, bernama Grace Semilla. Ketika sedang memandu kereta, dan ketika dia membelok, seorang wanita mengetuk kaca keretanya dan mengatakan bahawa ada sesuatu yang jatuh dari belakang keretanya.

Kerana curiga, dia tidak mengendahkan kata-katanya. Dia terus menmandu kereta. Namun orang lain juga melakukan perkara yang sama dengan memberitahunya bahawa ada sesuatu jatuh dari belakang kereta.

Tetapi Semilla masih tidak menghiraukannya. Tiba di rumah, dia segera memeriksa belakang keretanya kerana rasa ingin tahu. Dan ternyata benar, dia menemui beberapa syiling, tetapi dia sendiri pasti tidak pernah meletakkan duit syiling di belakang keretanya.

Semilla menyedari bahawa duit syiling ini adalah cara perompak supaya pemandu menghentikan kenderaan itu. Dengan begitu perompak akan mengambil peluang untuk mengambil barang berharga dalam kereta ketika mangsa sibuk memeriksa bahagian belakang keretanya.

Tidak mau kejadian ini menimpa orang lain, Semilla pun menyebarkan tentang modus rompakan ini di media sosial agar tidak ada yang lain menjadi mangsa rompakan.

Jadi, jangan berhenti ya jika anda mengalami pengalaman yang serupa. Takut kamu yang akan menjadi mangsa rompakan seterusnya.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here