Setiap tahun beratus-ratus puting beliung atau tornado terbentuk dalam awan di atas Bumi. Bentuk terowong angin yang berpusing laju ini menyentuh tanah dan awan kumulonimbus. Cuaca yang buruk boleh menjadi fenomena memusnahkan, meniup apa sahaja yang berada di jalan mereka, dan bahkan boleh menyebabkan kehilangan nyawa.

Tornado telah didokumentasikan di setiap benua dan boleh berlaku secara di mana-mana, Amerika Utara mempunyai purata paling tinggi berlaku dengan Amerika Syarikat berada pada kedudukan pertama. Kawasan selatan sempadan AS-Mexico juga di mana tornado kuat ini biasanya terbentuk.

Penduduk bandar Chihuahua, Mexico, sudah tidak asing dengan bahaya tornado. Di situlah di mana video yang kami sertakan ini dirakamkan dan ia adalah fenomena yang sangat luar biasa menakutkan untuk menonton.

Sebuah akaun Youtube, Laopción YT, memuatnaik satu video yang luar biasa yang menunjukkan seorang lelaki membuat rakaman pembentukan awan aneh pada awan di atas. Awan gelap berputar dengan cepat dalam gerakan lingkaran dan tiub angin mula muncul dari tengahnya.

Dalam masa beberapa saat, angin puting beliung menyentuh tanah di sebelah kirinya, anda dapat melihat betapa dekatnya lelaki itu dengan puting beliung. Lihat sendiri betapa menakutkan jika kita berada dalam situasi ini!

Lelaki itu begitu terpesona dengan fenomena ini sehingga dia terlupa, atau terlepas pandang, betapa dia berada dalam keadaan bahaya. Dia sepatutnya lari untuk mencari tempat perlindungan atau ke kawasan tertutup yang lebih selamat daripada berada di luar.

Pakar mengatakan jika seseorang yang menghadapi amaran angin puting beliung perlu segera ke tingkat paling rendah rumah mereka atau apa jua bangunan yang mereka masuki. Bilik atau ruangan yang tidak ada tingkap adalah yang terbaik kerana kebanyakan kecederaan yang disebabkan oleh tornado adalah dari serpihan terbang.

Klip pendek ini menunjukkan fenomena yang benar-benar merupakan bukti kepada kuasa alam semulajadi. Ia berbahaya, menakjubkan, dan mengerikan sekaligus.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here